Nå hadde jeg en småinteressant dekkopplevelse her. Jeg har en Nissan Micra (en sånn med 'andre' dekk på), og den må behandles som en kvinne - blir lett småfurten hvis den ikke får nok oppmerksomhet. Det gjør den ved å nekte å starte (Not tonight, dear, I have a headache). Jeg prøvde å bytte batteri på den i fjor, men den ble bare littegrann bedre. Siste gang den ble startet ble den bare flyttet utenfra og inn i garasjen. Man skulle jo tro den ville være fornøyd med det, da, men neida, full stopp.
Vi har en sånn medium lang oppkjørsel, 3-4 billengder, cirka, og den er flat, singelbelagt (så ikke helt plan), med hardpakket snø oppå også en 3-4cm nysnø på toppen. (Minus 7 grader ute og sånn herlig lyd av dekkene som ruller i snøen - det er vinter!) Det frista ikke å dytte'n, som jeg pleier å gjøre når dette hender om sommer'n. Heldigvis er det en helning nedover når vi kommer ut på veien som akkurat er nok til å få start. Paralelt med oppkjørselen min går det en gang- og sykkel-vei som ligger littegrann høyere, så når jeg skulle taue micra'n ut av garasjen og ut oppkjørsla måtte jeg svinge høyre-venstre og over en bitteliten kneik for å komme inn på sykkelstien, noe som måtte til for å få snuten til Micra'n til å peke nedover.
Allerede da Micra'n kom over på det noe mindre jevne overflaten begynte jeg å små-spinne litt med trekkdyret, iført andre-års Hakka7-R dekk, men det var ikke verre enn at jeg gjorde fremdrift, og hvis den begynte å grave seg ned var det bare å slippe gassen, ta sats og ta løs igjen. Dette måtte jeg vel gjøre en 3-4 ganger på vei ut oppkjørsla, men når jeg skulle over den lille kneika ble det verre. Jeg spant litt både her og både der og lagde masse spennende spor, og måtte ta litt mer grundig sats for hver gang. Men centimeter for centimeter fikk jeg lurt Micra'n motvillig oppover.
Nå var jeg littegrann spent på om jeg ville gli når jeg prøvde å trille den igang på andre gearet, men det var akkurat som om den sa at 'nå har jeg fått nok oppmerksomhet, så nå starter jeg uten mer trøbbel'. Nå har jeg kjørt en lengre runde og godsnakket med'n (henne?) for å lade batteri og være sikker på at den vil starte i morra igjen når jeg trenger den.
Men piggfri Hakka7 funker altså fint, til og med med en Micra på slep. Hvis noen lurte på det.