Jeg tar sjansen på å knabbe et tema fra en av mine dyktige testkolleger. Høsten nærmer seg og med den høstvåte og -glatte veier. Vi vet alle at mønsterdybde er Alfa (Romeo) og (Opel) Omega for vannplaningsegenskapene. Videre vet vi at myndighetenes minstekrav til mønsterdybde på sommerdekk er latterlig (eller skal vi si "farlig lave") 1,6 mm. Uten å ha særlig (om noen...) kompetanse på fysikken rundt dreneringsegenskapene til et bildekk er det vel ikke helt feil å anta at et bredt dekk har dårligere dreneringsegenskaper enn et smalere dekk ved samme mønsterdybde. Nå er det vel slik at et bredt dekk har et mer åpent mønster nettopp for å ivareta de nevnte egenskapene, men likevel......
Så da kaster jeg fram forslaget om å innføre en "bredderelatert" minimumsgrense for mønsterdybde. Det betyr at dekk med mindre enn 190 mm bredde kan ha minimum 2 mm mønsterdybde, mens dekk med mer enn 190 mm bredde må ha minimum 3 mm. 190 mm bredde er ikke helt tatt ut av lufta siden 195/65-R15 er en svært vanlig dimensjon på noen år gamle biler. Den nye "standarddimensjonen" er 205/55-R16 så da vil svært mange biler komme inn under "den nye regelen". Kjøretøyets vekt spiller selvsagt også inn, men det får være måte på hvor komplisert man skal gjøre det :) .