Da er sannhetens øyeblikk kommet, det som alle har ventet på, nemlig årets vinterdekktest fra NAF. Og som vanlig, Nokian vet å bite fra seg...bokstavelig talt, for dekket med tenner (eller pigger om du vil kalle det), er det det suverent beste piggdekket, og det er bare med nød og neppe at det ble godkjent av Vegdirektoratet.
Det er bare noen dager siden jeg refererte fra den finske utgaven av vinterdekktesten, og jeg hadde jo ikke ventet at NAF skulle få ut den norske versjonen før om en uke eller mer, men nå er den i alle fall ute.
Mitt kommende dekk, Hakkapeliitta R2, kom på en meget god 2.plass med disse egenskapene:
På snø og is hevder dekket seg helt i toppen med korte bremsestrekninger og godt grep forover. Det er først og fremst på våt asfalt at dekket mister noen poeng i forhold til konkurrentene. Her bremser det dårlig og har dårligere rundetider enn de fleste. På tørr asfalt har det lengst bremsestrekning av alle. Nokian får beste karakter på støy.
På 1.plass finner vi Michelin X-Ice Xi3 med denne omtalen:
Bremsing på is er dekkets største svakhet. På snø er dette det beste av de piggfrie dekkene og det får skryt for meget trygg og forutsigbar oppførsel av testførerne. Også på våt asfalt er dette ett av de beste dekkene i testen. Det er meget retningsstabilt, men støyer litt mer enn de beste konkurrentene.
Her finner du alle dekkene:

Med tanke på at jeg kjører mest på E18 mellom Drammen og Kristiansand og mest rundt Arendal, så er nok våt (saltet) asfalt det jeg kanskje burde være mest opptatt av. Her er begge dekkene helt like, bortsett fra at Michelin har en noe bedre kjørefølelse og stabilitet - men - Nokian er hakket bedre på is, og det er nok mer av det enn av snø her på Sørlandet. Med unntak av forrige vinter så er det jo sjelden at snø ligger lenge. Det kommer gjerne mye , men den varer ikke, resten av vinteren er det stort sett vått eller isete. Så da er vel Nokian det rette valget?
I fjor var Nokian-dekket desidert bedre enn Michelin, i år er det nesten litt motsatt. Derfor er ikke valget like lett i år som i fjor, og hadde jeg ikke vært Nokian testfører, og slik sett forhåndsbestemt på at det er Nokian jeg skal kjøre, så ville jeg nok vært litt i tvil.