Nokian Hakka 2 SUV

Har jo siste årene kjørt forskjellige kjøretøy og senest i fjor utvidet jeg også sertifikatet mitt til klasse BE. Begynte da også å bruke en Hyundai Santa Fe CM 2.2 CRDI. Litt større bil enn før, men samtidig en god bil. På den da jeg tok over den i februar i fjor sto det ett sett med Hakka SUV piggfrie som da var på slutten av sin brukstid da de var over 5 år gamle og godt nedkjørte. Etter tidligere god erfaring med Nokian sine dekk på blant annet piggdekk og piggfrie som jeg har kjørt med vintertid ble valget Hakka 2 SUV på denne bilen. De har jo nå også fått kjørt seg med nærmere 10 000km siden ifjor høst og forskjellige kjøreforhold i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Det er også morro når man kan trekke en bil opp en bakke mens en selv er i reversj og hellinga er på 10/11% og man har ingen problemer med dette. Samme med å trekke en bilhenger som er lastet med en bil opp en bakke på snøføre og skarpe svinger. Ja, det kan slippe litt om man presser på litt, men det i seg selv er ikke farlig. For man føler seg trygg og kontrollen er der enda. Føler kontrollen på SUV2 er hakket bedre enn forrige utgave, men for å kunne sammenligne dette helt måtte man ha hatt 2 helt nye sett og testet de under like forhold. Har denne vinteren kjørt under forskjellig krevende forhold som for noen uker tilbake hvor det mange steder var regelrett "kaos" og mange ble anbefalt å ikke kjøre. Tur retur Dombås fra Drammen gikk fint, men med litt redusert hastighet der forholdene var som verst og det ikke var forsvarlig å kjøre fortere.

Til sommeren leker jeg litt med tanken på å skifte ut sommerdekkene til denne bilen, men samtidig er jeg usikker på hva som vil være valget da. Noe er det fortsatt igjen av sommerdekkene selv etter turer helt opp til Finland og sørover til Tyskland.

Snøføre, kjøring på snø

 

comments powered by Disqus