, og som testfører for Nokian dekk er jeg naturlig opptatt av hvordan mine dekk er sammenlignet med andre dekk, og hvis jeg skal tro EUs dekkmerking så er mine Hakkapeliitta R rett og slett elendige på vått føre, uten at jeg selv har merket noe til det.Nokian sier om dekkmerkingen at
"Teknisk sett er våtgrep og isgrep nesten helt motsatte egenskaper. Dessverre forteller EUs nye dekkmerking ingen ting om vinterdekkenes grep på is, selv om dette er en svært viktig sikkerhetsegenskap i Norden."
Jeg kjøper den, dvs. at godt isgrep er dårlig våtgrep og motsatt, men det forandrer ikke at dekket mitt i henhold til merkingen har et elendig våtgrep.
Likevel, så dårlig er det ikke, for i dekktestene som jeg stoler litt mer på en en klistrelapp som EU har bestemt, så kommer dekket mitt ganske bra ut. I fjorårets test fra NAF sies det at våtgrepet til Hakkapeliiitta R er middels, og det kan nok stemme på den totale skalaen, men hvis jeg sammenligner med med de å andre piggfrie dekkene i testen og legger sammen poengene for våt asfalt, så er dekkene mine på tredje plass: Det beste dekket har 21 poeng og det dårligste dekket har 16 poeng av 30 mulige, der dekkene fordeler seg på 1 x 21, 3 x 20, 1 x 19, 2 x 18 og 2 x 16 poeng. I samme test har Hakkapeliitta 7 faktisk "bare" 18 poeng for våt asfalt.
Det er faktisk litt gøy å studere testen i detalj. På is er det kun Michenlin X-Ice XI2 som er bedre enn Nokian, mens det på snø bare er Continental Viking Contact 5 som er et ørlite hakk skarpere enn Nokian. På tørr asfalt er Nokian tredje sist i sammenligningen...huffda.
Hmmm...med tanke på at det sjelden er flust med snø og is her på Sørlandet har jeg kanskje valgt feil dekk? Jeg tror ikke det, for det er nettopp på snø og is at jeg trenger godt grep. Dessuten, med en puslete dieselbil i kompaktklassen og en relativt defensiv kjørestil i alle fall om vinteren så lever jeg ikke akkurat i grenseland hva veggrep angår, hverken på tørr eller våt asfalt, men vi får se hva jeg sier når vinteren er over.
Litt interessant er det også å studere vinterdekktesten 2011 i svenske Teknikens Värld. Igjen faller Hakkapeliitta R totalt igjennom ved vannplaning eller bremsing på våt asfalt. Trøsten får være at det gjør alle de andre nordiske piggfrie dekkene også, og de gjør det jo selvsagt bedre på snø og is enn de europeiske. Her er det verdt å merke seg at Nokian WR D3 gjorde det svært bra i den samme testen, så kanskje jeg burde få tak i det dekket til neste vinter 2013/2014?

Vel, uansett dekk, jeg er i alle fall klar for vinteren, er du?