I Uvdal, i Dagali og i Skurdalen kjører de fleste innbyggerne med piggdekk om vinteren. Ikke så merkelig forresten, for her i den østre utkanten av Hardangervidda kan vintertemperaturen svinge mellom det ekstremt kalde og det plutselige milde - med tilsvarende svingninger mellom godt snøføre og blank is i veibanen. Nord for Lampeland i Numedal saltes f.eks. ikke fv 40 over til Geilo, og i de bratte og svingete bakkene mellom Uvdal, Dgalifjellet, Dagali-dalen, Skurdalen og Geilo kan det tidvis være ekstremt glatt. Det er lokalbefolkningen godt kjent med og velger derfor piggdekk som det sikreste.
Noe annet da med hyttefolket som kjører på svart asfalt i byen vinterstid, i hvert fall vi som bor i Oslo. Mange av oss kjøper en firehjulstrekker, utstyrer den med piggfrie vinterdekk og tror dermed at da kan verken snø, is, slaps eller hva vi nå enn møter i veibanen, stoppe oss på vei til, fra eller over fjellet. Men er det så enkelt? Det er dette jeg har ønsket å få mer erfaring med ved denne vinteren å teste ut nye, piggfrie Hakkapalitta SUV-dekk på min gamle, gode - men akk så stive - Toyota Rav4 2004-modell. I vinter passer en slik testing særlig godt. For jeg kom altfor seint i gang med ombygging av hytta vår i høst og må regne med mye kjøring med henger for å hente materialer på Geilo, 4 mil unna, om jeg skal få hytta ferdig til påske. Jeg må også opp og ned en kort, men vrien og til tider dårlig brøytet hyttevei, så både sjåfør, bil og dekk har litt å bryne seg på. Om mine første erfaringer i neste blogginnlegg.