I et av mine tidligere innlegg harselerte jeg litt med NAF sitt råd om ikke å legge om til piggfritt for tidlig, fordi piggfritt er laget for å brukes om vinteren på snø og is, og ikke på våte veier om høsten, selv det om det kan være fristende å bytte ut slitte sommerdekk med nye piggfrie. NAF anbefalte å heller kjøpe nye sommerdekk.
Jeg var vel ikke helt enig i den påstanden og har derfor lagt om til piggfritt, fordi det allerede har vært noen morgener med isskraping allerede, selv om dagtemperaturen ligger på +/- 10 og vel så det. Forrige uke erfarte jeg at NAF nok har rett i sin påstand. Sommerdekk er nok fortsatt best, så lenge det går.
Jeg bor i Arendal og kjører ganske ofte til Kristiansand i jobben. Fire mil med finfin motorveg og stort sett lite trafikk, en nytelse å kjøre. Torsdag morgen var det i underkant av 10 grader på veg dit, litt lett regn, men jeg kjente ikke noe spesielt ved dekkene, annet enn at de kanskje var litt myke å kjøre på.
På veg hjem om ettermiddagen fossregnet det, og temperaturen hadde steget til +13, og det var ikke så rent lite vann dekkene måtte pløye seg gjennom både her og der. Og jeg merket fort at både våtgrepet og vannplaningsegenskapene nok er rimelig i samsvar med EUs dekkmerking, nemlig F, altså ganske dårlig.
Jeg følte meg ikke utrygg, og jeg opplevde ikke vannplaning eller at jeg mistet grepet, men jeg kjente at bilen ikke responderte like bra som den pleide å gjøre med sommerdekkene på. Jeg kjørte jo gjennom et tilsvarende regnvær i samme temperatur for ikke så lenge siden, med litt slitte Hakka Green sommerdekk, og selv om mønsterdybden der var "bare" 4-5mm, så satt dekkene som klistret til asfalten, ganske annerledes enn det mine så godt som nye Hakkapeliitta R oppførte seg med sine 9mm å gå på.
Det var faktisk nesten som jeg kunne kjenne at dekkene glapp litt i oppoverbakkene, spesielt den rett bør bomstasjonen ved Grimstad når man kommer fra Kristiansand. Her har jeg som regel ikke noe problem med å akselerere oppover med et lett trykk på gasspedalen, men nå kjente jeg at jeg måtte ha adskillig mer gasspådrag enn vanlig uten å få noe respons i det hele tatt nesten. Jeg har aldri opplevd det i den bakken med sommerdekk på, uansett hvor kraftig det har regnet, så dette var faktisk en liten vekker for meg hva nordiske piggfrie dekk angår.
Vel, jeg går nok ikke tilbake til sommerdekk nå som jeg først har lagt om, men jeg er i alle fall mye mer obs på hva jeg har under beina, og tilpasser kjøringen etter forholdene, ikke bare etter føret eller etter vegen, men også etter dekkene jeg har på bilen.
Piggfrie dekk og 10 plussgrader og regn krever helt annerledes kjøring enn sommerdekk og 10 plussgrader og regn, det er i alle fall sikkert.