I påvente av vinterdekksesongen benytter jeg tiden til å dele noen tanker og erfaringer med Run Flat sommerdekk kontra vanlige sommerdekk. Min bil sto på Run Flat dekk fram til i sommer. På tur fra Stjørdal til Uddevalla fikk jeg mistanke om lavt lufttrykk i et bakdekk og en kjapp stopp for få målt lufttrykket (man har da vel digital lufttrykkmåler i hanskerommet....) viste at det kun var ca. 1 bar i venstre bakhjul. Siden Run Flat dekkene har svært stive dekksider var det nesten helt umulig å se at det var lite luft i dekket . Min bil har dekktrykksovervåkning, men denne hadde som dere skjønner ikke detektert trykkfallet i dette hjulet. Etter en stopp på første og beste bensinstasjon og korrigering av lufttrykket fikk jeg selvsagt opp varsel om feil lufttrykk.... hurra for nymotens teknologi...... Selvfølgelig hadde jeg kjørt for fort og for lenge med for lavt luftrrykk og dekket var "oppbrukt" for å si det på den måten. For å gjøre en lang historie kort (?) fikk bilen etter hvert fire nye Hakka Z i dimensjon 245/45 R17 og du milde måne - det var nesten som å få ny bil. Beksømstøvlene var endelig byttet ut med joggesko. I forhold til de "utgåtte" Run Flat dekkene (samme dimensjon som de nye Hakka Z og for øvrig de som bilen ble levert med som ny), var det STOR forskjell i veistøy, kjørefølelse og kjørekomfort - til det klart bedre selvsagt.
Nedsiden med å ikke ha Run Flat dekk er selvsagt risikoen for å bli stående langs veien med havarert dekk, men jeg har i alle fall anskaffet 12V kompressor og en boks med "tettegugge" for bruk i påkommende tilfeller. Nå er det også slik at punktering i de aller fleste tilfeller er "sigepunktering" så da regner jeg med at "tetteguggen" ikke vil bli brukt (bilgummiverkstedene er vel ikke overveldende glad i å få inn dekk som er "lappet" med dette så......). For meg er det i alle fall et evig farvell med Run Flat dekk og jeg hadde aldri trodd at forskjellen i nevnte veistøy, kjørefølelse og kjørekomfort skulle være SÅ stor.