Dere som har litt kjennskap til "vinteren" vi har hatt så langt i lavlandet i Midt-Norge har fått med seg at det er slitsomt å forsøke å være dekktester.... eller retter sagt det er slitsomt å finne noe vettugt å skrive om når det bare er tørr asfalt så langt øyet rekker. Men sist helg kjørte jeg til Røros og fikk heldigvis litt føling med vinterføre igjen. Føret var delvis hard is med et lite snødryss oppå så det var ganske enkelt glatt.
Dette er faktisk en av de (veldig) få gangene jeg tror det kunne ha vært greit med en pigg eller to i hvert hjul. På denne typen føre er det friksjonen mellom snøen og isen som setter premissene for veigrepet og så lenge snølaget var veeeldig tynt tror jeg nok at piggene ville trengt gjennom og ned i isen. Det var faktisk såpass glatt at jeg fant det best å sette ESP'en i "mellomsitilling", dvs. at den tillater mer slipp før den griper inn, men fortsatt er der for å strekke ut en reddende hånd når det trengs. Med ESP'en i normalstilling griper den inn litt for tidlig og det blir vanskeligere å få flyt i kjøringen. Kanskje ikke helt etter "HMS-reglementet", men det fungerer bra. (De av dere som blir grønne av misunnelse på denne tre-veis ESP saken kan bare stikke innom nærmeste BMW-forhandler og shoppe litt.........).
I dag oppdaget jeg plutselig at det var lite luft i ett av hjulene på "bil nr.2" (dvs. ikke testbilen). Det var bare en ting å gjøre - nemlig å oppsøke min lokale ViaNor-avdeling på Stjørdal. Gjett om det ble lenge å vente på å fikset hjulet? Du gjettet helt riktig - ventetiden var NULL og problemet ble fikset kjapt og profesjonelt. Ikke var det noe å si på prisen heller. TAKK til Erik & co :)