I dag skjedde det noe "interessant" på tur hjem fra jobb. Det var en som kjørte så saaaaakte foran meg. Det ble ikke noe bedre at jeg kunne se det hvite i øynene til han i varebilen bak. Litt irritert, og for å vise litt krefter, tramper jeg gassen inn i det det blir klart. Med seks grader på stokken og regn så er jeg heller ikke særlig redd for at det skal være spesielt glatt. Så feil kan man ta. En 7-trinns tysk gearkasse hopper et par hakk ned på skalaen og 190 hester slippes løs mot asfalten.
Så blinker et varsellys i dashbordet. En sånn gul trekant vet du. En sånn du får når traction-kontrollen setter inn fordi du spinner mot underlaget. Jeg merker ikke noe på bilen, for alskens sensorer og elektroniske hjelpemidler gjør at man slipper å se bakenden komme susende opp bakfra slik man gjorde i gamle dager, på 90-tallet for eksempel :)
Så slår det meg; piggdekk mot våt asfalt er nok glattere enn med sommerdekk. Har vel lest flere ganger at bremselengden med piggdekk er lengre enn med sommerdekk på både tørr og våt asfalt.
Så slår det meg igjen; spøling på asfalt med piggdekk trenger ikke være den beste behandling for piggene. Jeg foretar ingen flere forbikjøringer, og varebilen blir heldigvis liggende bak stakkaren jeg kjørte forbi.
Vel hjemme føler jeg for å inspisere dekkene, og frykter at halvparten av piggene skal være revet ut av dekkene. Lettelsen er stor når jeg oppdager at så ikke har skjedd. Om det er elektronikken i bilen som har hindret spøling, eller piggene som sitter usedvanlig godt kan ikke jeg svare på. Jeg er bare glad jeg slipper å kjøre på piggfrie piggdekk resten av vinteren :D