Forfatter Jan Husdal
Bil: Skoda Fabia ( 2012 - 2020) - Peugeot 2008 (2020 - ?)
Dekk: Hakka R - Hakka R2 - Hakka R3 - Hakka Green - Hakka Green 2
Sted: Arendal

Tid for kryssbytte

Å la dekkene bytte plass foran og bak med jevne mellomrom bidrar til jevn dekkslitasje, for som kjent slites dekkene foran mer enn dekkene bak, ihvertfall på forhjulsdrevne biler. Noen gjør dette hver sesong, dvs. når man går fra sommer- til vinterdekk, og motsatt. Jeg pleier alltid å kryssbytte dekkene halvveis i sesongen også, sommer som vinter, for å sikre så jevn slitasje som mulig. Jeg kunne gjort det hver sesong, men når man som meg kjører 30000 km i året ville det da vært 3-4 mm forskjell i mønsterdybde foran og bak, og det er for mye. Jeg vil ha det så likt som mulig hele tiden.

Etter 5000 km er jeg godt inne i 6 mm foran, mens det fortsatt lyser 7 mm bak, det er bra og egentlig ingen grunn til bekymring. Likevel, siden det er Norgesferie og nærmere 7000 km i vente de neste 3 ukene er det nok best å bytte, ellers blir forskjellen bak og foran altfor stor etter turen.

Nå slipper jeg i det minste å bekymre meg så altfor mye for vannplaning og manglende styrerespons, for nå er de beste dekkene foran. Det skal bli interesant å rapportere hvordan det står til om en måneds tid eller så.

Hakka Green etter 5000 km, høyre foran
Hakka Green etter 5000 km, venstre foran
Hakka Green etter 5000 km, var høyre bak, nå venstre foran
Hakka Green etter 5000 km, var venstre bak, nå høyre foran

 

comments powered by Disqus