Det er jo på slike dager at piggfrie vinterdekk er på sitt beste. Nå får tiden er jeg glad jeg har piggfrit. Å kjøre med pigger nå er nok ikke særlig hensiktsmessig i dag. Føre er piggfritt. Er jeg heldig så klarer jeg meg ut sesongen med de dekkene jeg har. Merker godt forskjellen på dekkene fra i fjor til å år.

Det er tredje sesongen jeg kjører med mine dekk og slitasjen er jo merkbar. Jeg tenker litt på turen nordover i januar 2012, hadde jo veldig nye isete veier, og da mener jeg isete veier, det var jo mildt og en del regn. Det var først i Troms som jeg måtte melde pass med piggfritt. I år, hvis jeg skulle kjør samme turen igjen så trur jeg at jeg måtte kjørt på en annen måte, lavere gjennomsnittsfart og mye mer forsiktig i svinger. Det er i svingene jeg merker slitasjen mest. Det er fremdeles svært god bremseeffekt igjen i dekkene. Det samme er det når jeg kjører i gang, svært godt feste. Det er svingene som er utfordringen. Nå har kun kjørt med Nokian dekk de siste årene på mine biler. Så det litt vanskelig å sette dem opp mot andre merker. Har kjørt piggfritt i snart 10 år og det er tydelig at de piggfrie bare blir bedre og bedre. Innledningsvis så starter jeg med å si at det er føre for piggfritt nå her hos oss, det er mange fordeler med piggfritt, en må bare prøve å tørre. Det en masse fordeler, Så er det nok noen som mener det er best med pigger, joda, det er det av og til, motsier ikke det. Men i slike situasjoner så kan en vurdere nødvendigheten med å kjøre akkurat da, heller vente en time eller to eller la bilen stå.
Bildet er fra Saltfjellet 17 januar 2012, ca. - 8 grader celsius.
Kjør i alle fall pent alle sammen, med eller uten pigg.