Etter å ha vært fraværende som testfører siden høsten 2017 har jeg nå senvinteren 2020 endelig skodd bilen med Hakka igjen. Rett og slett fordi ny bil krever gode dekk. Og nå gleder jeg meg til å fortelle dere om mine dekkopplevelser.
Med base i Arendal har jeg en jobb som gjør at jeg opptil flere ganger i uken befinner meg et eller annet sted på E18 mellom Kristiansand og Drammen, og med enkelte avstikkere inn i landet, så det blir en del kjøring ja. Alle som kjenner E18 vet at her veksler det brått mellom 4-felts motorveg og svingete landeveg, med dertil hørende ulik brøyting og salting om vinteren, noe som kan være rett så utfordrende når man skal på langtur.
Min grunn til å velge Nokian var en punktering i mars 2012, og fordi piggdekkene mine var inne i sin tredje og siste sesong uansett hadde jeg da valget mellom nye piggdekk eller piggfrie dekk eller å legge på sommerdekkene altfor tidlig. Med vintersesongen på hell og et godt tilbud på lagersalg hos Vianor ble det piggfrie Hakkapeliitta R på meg. Med kone og barn i bilen var ikke dekk noe jeg ville sparer på, og dekkene var faktisk noe av det beste jeg har kjørt. Etterhvert ble det Hakkapeliitta R2 om vinteren og om sommeren var det Hakka Green på bilen jeg hadde nå.
Nå med ny bil er det nye tider og nye dekk, R3 på vinteren og - som før - Green på sommeren.
Selv om jeg liker å blogge om dekkene mine og fortelle om hvilke erfaringer jeg gjør med bilen min, så må jeg - og dere som leser - huske på at mine opplevelser med min bil og mine dekk ikke kan overføres til andre sånn helt uten videre, for både bil og dekk henger nøye sammen. En testvinner i 225/55 R16 på en Ford Focus er ikke sikkert at er like mye "vinner" på min bil, eller motsatt. Et "taperdekk" i dekktester kan være et godt valg og en vinner på en annen bil.
Browse articles by Jan Husdal
En Norgesferie har satt sine spor, men det vises forbausende lite i dekkslitasjen. Imponerende rett og slett.
Halveis i sommeren, 5000 km kjørt, og på tide å kryssbytte dekkene slik at de varer lenger.
At jeg skulle vinne Nokian Tyres sin konkurranse «Fortell om din vakreste reise» nå i vår hadde jeg ikke ventet.
Nok en gang overbeviser Hakka Green på våt asfalt. Igjen og igjen er jeg ikke i tvil om at jeg har valgt rett.
Knappe 2000 km og allerede er 1 mm borte - helt som forventet.
Første uke med Hakka Green 2 er unnagjort. Og det har vært en ny opplevelse. På godt og vondt.
Det samme dekket kan i sine ulike dimensjoner ha ulike våtgrep og ulik drivstofføkonomi. Hvorfor er det slike forskjeller?
Siste tur på vinterdekk er unnagjort, og nå står sommeren for tur. Hvilke dekk blir det i år?
Iskaldt om morgenen, og varmt om dagen, tørt og bart, blir ikke mye vinterdekktest av sånt.
Borte bra, men hjemme best...men ikke for en testfører.
Endelig kan jeg med rette kalle meg Hakkapeliitta testfører igjen. For nå er det endlig Hakka-gummi på bilen igjen.
Ny bil krever nye dekk. Og hva annet enn Nokian er det som passer her da? Jeg gleder meg til sommeren allerede...og neste vinter.
Etter (nok) en vintersesong med Hakka R2 - som jeg skal fortelle om i en senere artikkel - var det i går tid for sommerdekk.
Denne gangen ble det de helt nye Hakka Green 2, og førsteinntrykket er meg…
Det som er sikkert er at vinteren blir piggfritt. Det som er langt mindre sikkert er om det blir Hakkapeliitta R2.
Noen sommermåneder igjen og bare noen mm igjen - kommer det til å holde eller ikke?
Sommeren er her, og for fjerde gang møter jeg sommeren med Hakka Green på bilen.
Etter to vintre (som knapt nok kan kalles vintre) og 30000km er det nå på tide å pensjonere vinterdekkene. Og resultatet er ikke så verst. Fortsatt 4mm og litt til igjen, men ikke nok til at jeg kommer…
Som jeg skrev i den forrige bloggposten min så har vinteren her på Sørlandet vært en heller begredelig affære, og for noen dager siden var jeg faktisk inne på tanken om å starte sommerdekksesongen litt tidligere enn planlagt i år.
Nå har mine Hakkapeliitta R2 rullet i 28000km og to sesonger, men ennå er de ikke utslitt, og 6mm-merket er fortsatt så vidt synlig
Nåja, sånn helt over er sommeren vel ikke, men det er i alle fall på tide å tenke på høst og regn og om jeg har nok dekkmønster igjen. Og det har jeg. Vannplaningsmerket på DSIen som Nokian kaller den…
En laaang kuldeperiode etterfulgt av noen dager med etpartre plussgrader er skummel kombinasjon. Det ser bart ut, men det er ikke så bart som det ser ut til... Vanligvis pleier jeg å se på bilen min so…
Denne uken har mine Hakka R dekk virkelig måttet vise hva de er gode for ettersom vinteren viste seg fra nye sider for hver dag som gikk nesten: Mandag var ingen spesiell dag med sine minus 10, og på b…
Endelig kan vinterdekkene mine få prøvd seg i skikkelige vintertemperaturer, nesten i alle fall og what a difference a degree makes…vel, faktisk litt mer enn bare én grad, hele 10 grader og vel så det…